fredag 7 augusti 2015

Hur ska min investeringsprocess se ut?

När jag letar aktier att köpa så brukar jag använda mig av U.S.DividendChampions för att screena fram amerikanska bolag. På liknande sätt använder jag mig av börsdata för att hitta bolag med en rimlig värdering. När jag väl gjort det  tittar jag först på historiken hur det ser ut om de har en stigande utdelning med mera. Sedan försöker jag titta på bolagens affärsidé och om den är hållbar framåt i tiden. Efter detta försöker jag söka reda på vad som skrivits om bolaget av exempelvis andra bloggare och analytiker.

Det jag tror hade kunnat öka min avkastning är att strukturera min investeringsprocess så den blir tydligare. Det jag inte tror på är att vara för detaljerad och räkna på allt i detalj. Kan man inte se att det finns någon uppsida/stabilitet i en investering så bör man nog inte heller göra den. Prognoser och makro är också något som jag tror är svårt väga in i en investering då framtiden alltid är mer komplex och osäker.

Min portfölj är ganska spretig där jag under senare år främst investerat i hyfsat rimligt värderade utdelningsbolag på NYSE. Många av investeringarna i portföljen är några år gamla och jag hade nog inte gjort om dessa på samma sätt idag. Men jag tror inte heller på att köpa och sälja utan att låta aktierna ligga om det inte händer något dramatiskt i bolaget.

Att strukturera investeringsprocessen är prio ett. Då gäller det få ner några regler att förhålla sig till och saker att titta på. Sen även se över portföljen och analysera om något behöver förändras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar