lördag 8 augusti 2015

Utdelning Akelius pref

Igår kom utdelningen för mina Akelius Residential Pref in på kontot. Utdelningen är 5kr per akite var tredje månad och jag har 160st vilket resulterar i en utdelning på 800kr. Akelius är de enda preferensaktierna jag har. Om man är en långsiktig investerare så tror jag att det i normalfallet är bättre att investera i de riktiga stamaktierna så man får ta del av bolagens värdeökning. Anledningen till att jag köpte Akelius är att de gav en bra ränta i förhållande till de låga räntor vi får på sparkonton eller betalar för lån. Jag tror även att detta fastighetsbolag är väl rustat för framtiden och relativt säkert. Den stora faran tror jag ligger i om räntorna och inflationen går upp då kommer värdet på denna investering bli mindre. Men det känns som att räntorna kommer förbli låga ett tag till och inflationen har inte riktigt tagit fart utan pressas fortfarande ner av låga oljepriser och svag tillväxt i Kina. Positionen i Akelius är relativt liten under 2% av min värdepappersportfölj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar